Hacettepe Tıp ve Sağlık Bilimleri Fakültesinde Tıp Öğrencileri
İçin Toplum Hekimliği*
1.Giriş:
Fakülte, tıp
eğitiminde en verimli bir yöntem olduğu gün geçtikçe daha belirli bir şekilde
ortaya çıkan, tıp bilimlerinin entegre bir sistem çerçevesinde öğretilmesi
esasını kabul etmiş ve bu hususta en çok deneyimi olan Western Reserve Tıp Fakültesi
( W.R. ) programlarını temel olarak benimsemiştir. Toplum hekimliğine -yani toplumda
koruyucu hekimlik hizmetleriyle birlikte genel pratisyenliğe- sadece bireylere ve aileye
değil, topluma yönelik bir hizmet olarak ta ele almaya öncelik verilmesi ise,
Fakültemizin kuruluş gerekçesinin temelini oluşturmakta ve bunu üstlenmiş
bulunmaktadır. Bu bakımdan Fakülte, W.R.Tıp Fakültesinden bir adım ileri gitmiş
durumdadır. Çünkü, W.R.Tıp Fakültesinin eğitimde böyle bir savı yoktur. Bu
hususlar göz önüne alınarak 1966-1967 ders yılından başlayarak, Klinik Bilimleri
eğitiminin temelini bozmadan, bu programı “Toplum Hekimliği Eğitim Programı”
halinde geliştirmek, öğrencilerin üçüncü yıl genel poliklinik stajının iki
haftasını sağlık ocağı hekimleriyle ve iki haftasını Gülveren Sağlık
Merkezi’nde geçirmeleri ve enternlik devresinin iki ayında köy ve kentte toplum
hekimliği (ders ve uygulama dahil) görmeleri uygun olacaktır.
2.Toplum Hekimliği ve Bu Eğitimin Amaçları:
Toplum hekimliği,
bireyleri tüm çevresiyle ele alarak ve bireyin sağlığını -ana ve babasının
birleşmesinden ölümüne kadar- tüm yaşamı boyunca kendi sorumluluğu içinde
görerek, sağlam olanları hasta olmamaları için desteklemek, hastalıkların oluşunda
büyük rolü olan çevredeki fiziksel, biyolojik, psikolojik, sosyal, kültürel ve
ekonomik olumsuz etmenleri ortadan kaldırarak daha olumlu bir çevre yaratmak ve hasta
olanları bulmak, onlara tanı koymak ve tedavi etmek san’at ve bilimidir.
Eğitim süresince
öğrenciye öğretilecek ve benimsetilecek kavramların başlıcaları şunlardır:
a-İnsan yaşamı,
ana ve babanın birleşmesinden ölüme kadar bir bütündür. İnsan ister hasta, ister
sağlıklı olsun, onun sağlığıyla ilgili her çeşit hizmete katılmak hekimin
görevidir.
b-İnsanı
hastalıktan korumak, hastalandığı zaman onu tedavi etmekten daha kolaydır ve daha
ucuza mal olur.
c-İnsan ve
çevresi birbirinden ayrılamayacak bir bütündür. Hattâ denebilir ki insan çevresinin
ürünüdür. Hekim mesleğini uygularken, insana verdiği önem kadar onun çevresiyle
ilgilendikçe başarıya ulaşır.
d-Hekim, sadece
hastalıkları değil, dünyada ve Türkiye’de toplumun, çeşitli yaş, cins ve meslek
gruplarının sağlık sorunlarının ne olduğunu bilmeli ve onların çözümü için
çaba harcamalıdır. Çünkü, bu işi yapacak başka meslek mensubu yoktur.
e-Hekimlik
mesleği, toplumda hastalar bulunduğu için duyulan bir gereksinmenin sonucu olarak
ortaya çıkmıştır. İnsanların bir kısmı hekimlere iş bulunması için
hastalanmamaktadır. Bu nedenle hastalıklara ve sağlık sorunlarına insan yönünden
bakmak ve hareket yolunu seçerken o yöne ağırlık vermek gerekir. Pnömonili bir
hastayı tedavi ederken ölümden kurtaran bir hekimle beyin tümörü olan bir hastayı
ameliyat ederek iyileştiren bir ekibin hizmetleri arasında değer bakımından bir fark
yoktur. En iyi hekim, en çok sayıda insanı hastalanmaktan koruyan ve en çok sayıda
hastanın acısını dindiren ya da yaşamını kurtaran hekimdir.
f-Toplumun
ekonomik, sosyal ve kültürel her tür faaliyetlerinin amacı insana daha refahlı, mutlu
ve uzun bir ömür sağlamaktır. Bu nedenle toplumdaki her faaliyetin bir diğerine
etkisi vardır. Belirli bir meslekte uzmanlaşan kişilerin ya da örgütlerin sadece
kendi alanlarında çalışarak ilerleyeceklerini düşünmek hatadır. Herkes kendisini
insana hizmet eden büyük bir makinanın içinde bir çark kabul etmeli, amacına
ulaşabilmek için kendisine yardım ettiği kadar diğerlerine de yardım etmeye zorunlu
olduğunu bilmelidir. Bu husus insanın toplumsal bir yaratık oluşunun doğal bir
sonucudur.
3.Eğitim
Programının Aşamaları:
Hacettepe Tıp ve
Sağlık Bilimleri Fakültesinde tıp öğrencilerine toplum hekimliği eğitimi beş
aşamada yapılır. Her sömestr sonunda sınav vardır.
a-Toplum Hekimliğine
Giriş: Bu aşamada,
birinci yılda haftada iki saat, ikinci yılda haftada bir saat olmak üzere doksan altı
saat kuramsal öğretim yapılır. Yapılan eğitimin amacı, sağlık sorunlarını ve
bunlarla ilgili kavramları öğrencilere öğretmek ve davranış kazandırmak, kimi
önemli halk sağlığı konularında bilgi vermek ve öğrencilerin tedavi hekimliğiyle
ilk temaslarını sağlamaktır. Toplum hekimliği ders konuları ve ders saatleri
Ek:1’de gösterilmiştir.
b-Danışman
Toplantıları: Öğrenciler
birinci yılda haftada iki saat, ikinci yılda (dönemde) iki haftada bir saat
danışmanlarıyla toplanırlar. Bu toplantılarda öğrenci ve danışman yararlı
gördüğü her şeyi görüşür ve tartışır. Danışman, derslerde yapılan eğitimi
-yakın temas ile- bu toplantılarda sürdürür. Aynı zamanda öğrencilerin
tepkilerini, karşılaştıkları zorlukları ve fikirleri öğrenir. Eğitim
programlarının düzenlenmesinde, uygulanmasında bunlardan yararlanılır. Bu
toplantılarda danışman ve -danışmanın onayını alarak- öğrenciler istedikleri
diğer kişileri de davet ederler.
c-Aile Kliniği: Birinci yıl başında her
öğrenciye bir aile verilir. Öğrenci bu aileyle dostluk kurar, aile bireylerini
sağlık, sosyal, ekonomik ve psikolojik yönlerden ikinci yıl sonuna kadar izler. Bu
aşamada öğrenci hastayla görüşmek, anamnez almak, fizik muayene yapmak, hasta-hekim
ilişkileri konularını görerek ve yaparak öğrenir.
d-Koruyucu Hekimlik
Eğitimi: İkinci yıl
derslerinde ve ilerdeki yıllarda pratik çalışmalarda her hastalıkla birlikte o
hastalık hakkında epidemiyolojik bilgi ve koruma yolları, ders veren ya da klinik
uygulamayı yaptıran öğretim üyesi tarafından verilir. Toplum hekimliği kürsüsü,
bu eğitimin programlanması, desteklenmesi ve eşgüdümü için ilgili ders kurulları
ve öğretim üyeleriyle işbirliği yapar.
e-Staj ve İnternlik: Genel poliklinik
stajı esnasında öğrenciler iki hafta köysel, iki hafta kentsel bölgede öğretim
üyesi gözetiminde poliklinik yapar. İnternlik esnasında iki ay toplum hekimliği
çalışması vardır. Bu devrede bir yandan koruyucu hekimlik, hijyen ve sosyal hekimlik
konularında seminer ve geziler yapılarak öğrencinin görgü ve kuramsal bilgisi
artırılır. Diğer yandan öğrenci kendi başına toplum hekimliği uygulaması yaparak
eğitilir.
4.Programların
Kıyaslanması:
Geçen yıl yapılan
Klinik Bilimleri eğitimi programının özeti Ek:2’dedir. 1966-1967 ders yılı için
önerilen program ve ders konuları özetiyle ders saatlerinin kıyaslanması aşağıda
gösterilmiştir:
|
Ders Yılları ve
Konu Saatleri |
|
Ders Konuları |
1965-1966 |
1966-1967 |
|
Gebelik ve Doğum |
9 |
5 |
|
Çocuk |
3 |
6 |
|
Çocuğun Ruhsal
Gelişimi |
35 |
27 |
|
Sosyal Konular |
8 |
6 |
|
Klinik ( Tıp
Başlangıç II) |
6 |
10 |
|
Tıp Başlangıç
I |
- |
17 |
|
Epidemiyoloji |
- |
22 |
|
TOPLAM |
61 |
93 |
|
Ders saatlerinin bu
şekilde azaltılması ya da artırılması ders verenlerle koordinatörler tarafından
düzenlenmiştir.
5.1966-1967 Yılında
Dönem II-A ve II-B Öğrencilerine Toplum Hekimliği Eğitimi:
1966-1967 ders
yılında Dönem II-A’ya devam edecekler aynı programı izleyeceklerdir. Yalnız ders
saatlerinden 8’i Tıp Başlangıcı I konusuna ayrılacaktır. Dönem II-A
koordinatörü toplum hekimliğine saat ayrılmasını mümkün görmemektedir. Bunlar
için Dönem III’de staj esnasında özel bir program yapılacaktır.
Ek:I
Toplum Hekimliği
Eğitim Programı
A-BİRİNCİ DÖNEM
(34 HAFTA)
1.Konular ve Ders
Dağlımı:
Tıp
Başlangıcı I ......................................... |
17 Saat |
Tıp
Başlangıcı II ........................................ |
10 Saat |
Aile ve Toplumla
İlişkiler .......................... |
6 Saat |
Gebelik ve Doğum
.................................... |
5 Saat |
Çocuk........................................................ |
6 Saat |
Konferans
................................................. |
6 Saat |
Sınav
......................................................... |
2 Saat |
2.Ders Konuları :
Tıp
Başlangıcı I |
|
Hekimlik : Dün
ve Bugün |
|
Hekimlik : Bugün
ve Yarın |
|
İnsanın
Biyolojik Çevresi |
|
İnsanın Fiziki
Çevresi |
|
İnsan, Sosyal
Çevre Ve Sosyal Tıp |
|
Sağlık Ve
Eğitim |
|
Beslenme Ve
Sağlık |
|
Bağışıklama
Ve Kemoprofilaksi |
|
Erken Tanı |
|
Nüfus Sorunları
Ve Aile Planlaması |
|
Sağlık
Meslekleri Ve İnsan gücü Sorunları |
|
Tıbbi Bakım
Örgütlenmesi |
|
Dünyada Ve
Türkiye’de Sağlık Yönetimi |
|
Sosyal Hizmetler
Ve Rehabilitasyon |
|
Dünyada Ve
Türkiye’de Toplumu Etkileyen Önemli Hastalıklar |
|
Tıp
Başlangıcı II |
|
Genel
Pratisyenlik Ve Uzmanlaşma |
|
Tıpta
Deontolojik Sorunlar |
|
Hasta İle
Konuşma Tekniği Ve Anamnez Alma |
|
Klinik Muayene
Yöntemleri |
|
Yeni Doğanın
Hastalıkları |
|
Aile ve Toplumla
İlişkiler |
|
Aile Kliniği Ve
Gezilerle Danışman Toplantılarında Bu Konu İşlenecektir. |
Gebelik ve Doğum |
Doğum Öncesi
Bakımı Ve Önemi |
Anne Yönünden
Doğuma Hazırlık |
Gebelik
Fizyolojisi |
Doğum
Fizyolojisi |
Gebeliğin
Önlenmesi |
Çocuk |
Çocuğun
Beslenmesi |
Çocuğun Motor
Gelişmesi |
Yeni Doğanın
Organik Büyümesi |
Çocuğun Ruhsal
Gelişmesi Ve Dönemler |
Çocuğun Meme
İle Beslenmesi |
B-İKİNCİ DÖNEM
(34 HAFTA)
1.Konular ve Ders
Dağılımı:
Çocuğun Ruhsal
Gelişmesi Ve Dönemler |
27 Saat |
Epidemiyoloji (x) |
55 Saat |
Sınav |
2 Saat |
(x)Kuramsal ders 22
saat, laboratuar 3 ayrı gruba ve her birine 11 saatten toplam 33 saat
2.Ders Konuları:
Çocuğun Ruhsal
Gelişmesi Ve Dönemler |
Ruh Sağlığı |
Gelişme
Dönemleri |
Anal Dönem |
Oral-Anal Dönem
Sorunları |
Ruhsal Yapının
Gelişmesi |
Çatışma-Anksiete
Sorunları Ve Savunma Mekanizmaları |
Travmatik
Durumlar |
Fallik Dönem |
Latans Dönemi |
Fallik, Latans
Dönemi Sorunları |
Zeka Gelişmesi |
Zeka Geriliği Ve
Öğrenme Bozuklukları |
Çocuklarla
Görüşme Tekniği, Çocuk Ruh Hekiminin Rolü |
Hasta Çocuk
Psikolojisi |
Çocukta
Psikosomatik Hastalıklar |
Delikanlılık
Çağı Organik Gelişme |
Delikanlılık
Çağı Ruhsal Gelişme |
Delikanlılık
Çağı Ruhsal Sorunları |
Çocuk
Gelişmesinin Toplumsal-Kültürel Yönleri Ve Ülkemize Ait Sorunlar |
C-TOPLUM
HEKİMLİĞİ STAJI (8 HAFTA)
1.İlk hafta tüm
stajyerlere toplu olarak halk sağlığı konuları ve stajda çalışma yöntemleri
hakkında eğitim yapılır.
2.Bunu izleyen
2-7.haftalarda stajyerler eylemli olarak köysel ve kentsel bölgede çalışırlar. Her
Cumartesi tüm stajyerler merkezde toplanırlar. Bu toplantılarda yapılan işler,
karşılaşılan güçlükler ve yapılacak işler görüşülür.
3.Sekizinci
haftayı stajyerler merkezde toplu olarak geçirirler. Çalışmaların genel
değerlendirilmesi yapılır ve eksik bilgiler tamamlanır.
Ele alınacak
konulardan tıp başlangıcı, çocuğun ruhsal gelişimi, epidemiyoloji ve toplum
hekimliği stajının nasıl işleneceği aşağıda özet olarak belirtilmiştir.
1.Tıp Başlangıcı:
Birinci dönemde 42
saat kurumsal, 40x2 saat danışman toplantısı ve 40x3 saat uygulama (üç grup halinde
aile kliniği, propedötik ve toplum çalışmaları) ikinci dönemde üç haftada iki
yarım gün uygulama (iki grup halinde aile kliniği ve propödetik) olmak üzere toplam
320 saat tıp başlangıcı dersi vardır. Bu derste öğrenciye, meslek yaşamında insan
sağlığıyla ilgili konuları toplum çerçevesinde ele alabilmesi için gerekli ilkeler
açıklanacak ve tıp öğretimi süresince devam edecek olan toplum hekimliği
eğitiminin temellerini oluşturacak bilgiler verilmekle birlikte, öğrenci, klinik
çalışmalarına da başlatılacaktır. Dersin önemli konuları bir yandan tıbbın
tarihsel gelişmesi, modern tıp felsefesi, insan ekolojisi, sağlık sorunları, nüfus
sorunları, deontolojik sorunlar, aile ve toplumla ilişkiler gibi mediko-sosyal; diğer
yandan da gebelik, doğum, çocuğun bedensel gelişmesi ve hasta muayenesi gibi medikal
konulardır.
2.Çocuğun Ruhsal
Gelişmesi:
Birinci dönemde
bir saat içinde değinilen bu konu ikinci dönemde 27 saatte anlatılacaktır. Bu derste
ruhsal gelişme, zeka gelişmesi, çatışma-anksiete sorunları, ruhsal dönemler ve
delikanlılık sorunları gibi konular ele alınacaktır.
3.Epidemiyoloji:
İkinci dönemde 22
saat kuramsal ve 33 saat ( 11 kez 3 saat ) uygulamalı epidemiyoloji eğitimi yapılır.
Bu derste ele alınan konular enfeksiyon hastalıkları ve bulaşıcı olmayan
hastalıklar üzerinde yapılan epidemiyolojik araştırmaların yöntem ve ilkeleri,
hastalıkların toplum içinde yaş, cinsiyet, yer ve mevsim gibi etmenlere bağlı olarak
dağılımlarında görülen dalgalanmalar, epidemiyolojik yöntemlerin hastalıkların
etiyolojisi, patogenezi, bulaşması ve denetimi gibi sorunların çözümlenmesinde
nasıl kullanılabileceği ele alınacaktır. Pratik çalışmalarda dünyada ve
Türkiye’de önemli olan hastalıklar ve salgınlar örnek olarak belirtilip
incelenecektir.
4.Toplum Hekimliği
Stajı:
Üçüncü dönemin
son yılında ( daha iyisi internlikte ) öğrenciler iki ay toplum hekimliği stajı
yapacaklardır. Stajın ilk haftası, stajyerlere toplu olarak halk sağlığı yönetimi,
sağlık eğitimi, çevre sağlığı, işçi sağlığı, okul sağlığı, ana-çocuk
sağlığı gibi halk sağlığıyla ilgili konularla staj dönemindeki çalışma
programının açıklanmasına ayrılmıştır. Diğer haftalarda öğrenciler 3 hafta kentsel bir bölgede ve 3 hafta köysel bölgede
çalışacaklardır. Çalışmalarının amacı hekimlik yapmayı öğrenmekle birlikte,
hekimliğin bir özveri mesleği olduğunu anlamayı, koruyucu ve tedavi edici hekimliği
bir arada yürütmeyi, halkla ilişki kurmayı, onlarla birlikte yaşamayı ve toplum
kalkınmasını ele almayı, iş yaşamında birlikte çalışacağı diğer sağlık
personelini tanımayı ve onlarla birlikte çalışmayı, onları denetlemeyi ve eğitmeyi
de öğretmektir. Bu sürede haftada yarım gün tüm öğrenciler bir araya gelerek
yapılan işler, karşılaşılan güçlükler ve yapılacak işler, görüşülecektir.
Kentsel bölgede çalışırken çevre sağlığıyla ilgili gezi ve seminerler de
yapılır. Son haftayı stajyerler merkezde toplu olarak geçirirler. Bu esnada
çalışmaların ve tıp eğitiminin genel değerlendirilmesi yapılır ve eksik bilgiler
tamamlanır.
Ek: II
Klinik Bilimleri
Eğitim Programı
(1965-1966)
Hacettepe Tıp
Fakültesi’nde 1964’ten beri Dönem I ve Dönem II-A’da yapılan klinik bilimleri
eğitiminin ana hatları şunlardır:
A-DERS PROGRAMI
1.Dönem
I
a-Haftada bir saat
kuramsal klinik bilimleri dersi.
b-Haftada iki saat danışman-öğrenci toplantısı.
Danışmanlar bu toplantı sonrası aralarında toplanırlar.
c-Aile kliniği,
haftada bir yarım gün olup her öğrenciye bir gebe yada yeni doğmuş çocuk verilir.
Aile kliniğinde öğretim üyesi öğrencilerle birlikte merkeze gelen gebe ve
çocukları muayene eder. Her hafta öğrencilerin ¼’ü aile kliniğine gelir,
diğerleri serbesttir
2.Dönem
II-A
a-Haftada bir saat
kuramsal klinik bilimleri dersi.
b-Haftada bir saat
danışman-öğrenci toplantısı.
c-Haftada yarım
gün aile kliniği.
B-DERS KONULARI:
Verilen dersler
konularına göre aşağıda belirtilmiştir:
a-Ana Sağlığı Ve Doğum Kontrolü
( 9 saat )
b-Çocuk Sağlığı ( 3 saat )
c-Çocuğun Ruhsal Gelişmesi ve
Gelişme Dönemleri ( 3 saat )
d-Sosyal Konular ( 8 saat )
e-Klinik Konular ( 6 saat )
C-DİĞER DERS
KURULLARINDA TOPLUM HEKİMLİĞİYLE İLGİLİ KONULAR:
a-İstatistik : Toplam olarak 21 saat
verilen bu derste ele alınan konular önemlilik, dağılış, örnekleme, grafik çizme,
ortalama, sapma, oranlar, hızlar, ki-kare, korelasyon, regresyon, t-testi, varyans
analizi,
b-İmmünoloji: Dönem I’de antijen
ve antikor konusunda; Dönem II-A’da diğer immünolojik konularda ders vardır.
c-Dönem II-A’da klinik dersinde
epidemiyoloji ve hastalıklardan korunma da anlatılmaktadır. Yalnız her konunun verilip
verilmediği incelenmemektedir.
d-Dönem II-A’da koruyucu hekimlikle
doğrudan ilgili ders konuları şunlardır:
(1) Akciğer Meslek
Hastalıkları,
(2) Radyasyondan Korunma,
(3) Karsinojenler,
(4) Salgınlar Biliminin
Esasları,
Hava Kirlenmesi.
|